Orfit #identity design & #fotografie


Be a leader, see a leader

Be a leader, see a leader.

Regelmatig mogen we aanschuiven bij zeer succesvolle Belgische bedrijven waarmee je in het dagelijkse leven niet snel in contact komt. Zoals Orfit uit Wijnegem. Orfit is wereldwijd één van de grootste spelers in de markt van thermoplastische producten ter ondersteuning van radiotherapie, fysieke revalidatie en prothesen. Niet echt materie waar je je direct een beeld bij kan vormen, maar des te boeiender om daarin te duiken!

Orfit wilde hun positionering opnieuw bekijken en ons advies of en hoe we hierin verbeteringen konden aanbrengen. Samen met een team van Orfit zijn we één dag diep in hun werkveld gedoken. Deze workshop wordt door ons voorbereid, maar het is de interactie binnen het team op de dag zelf die altijd verrassende inzichten oplevert, voor zowel ons als de klant.

Na de workshop en analyse was een eerste conclusie om een nieuwe merkarchitectuur te ontwikkelen. Om het volledige potentieel van Orfit open te breken moeten we verder kijken dan de huidige marktfocus en duidelijk inzicht creëren in de kern competenties. Door Orfit als moedermerk boven de huidige marktsegmenten te plaatsen, creëerden we ruimte en inzicht voor innovatie en inhoudelijk juist meer focus op de huidige marktsegmenten. Het moedermerk Orfit kreeg de tag line ‘leader in thermoplastic innovations’. De drie (huidige) marktsegmenten kregen na analyse elk hun eigen positionering en tag line.

Een volgende stap was de vertaling naar visual identity. Het logo bleef op verzoek ongewijzigd en we werkten vooral naar een visuele stijl passend bij Orfit’s focus op innovatie en marktleiderschap. Het resultaat is een lichte, frisse stijl met elementen die verwijzen naar de typische gaatjesstructuur van het thermoplastische materiaal dat aan de basis ligt van alle toepassingen. We ontwikkelden een basis stijl en een structuur voor de productcatalogi en een nieuwe fotografiestijl. Naast productfotografie maakten we ook abstracte figuren van het materiaal voor een meer artistieke impressie van het unieke, multi-inzetbare materiaal. Deze artistieke beelden tillen het imago van Orfit naar het juiste niveau van de marktleider die zij zijn en versterken het innovatieve karakter.

Product fotografie door Frederic Uyttenhove. 
Art fotografie door Frederik Vercruysse.