125e verjaardag

Vintage koekjesblik.

In 2015 bestond de boterwafel van Jules Destrooper 125 jaar. De boterwafel is in West-Vlaanderen beter bekend als de ‘Lukke’. Deze bijnaam is ontstaan doordat de koekjes traditiegetrouw werden gebakken in de eindejaarsperiode en werden gegeven als wens voor een gelukkig nieuwjaar. Ter ere van het 125 jarig bestaan van de Lukke wilde Jules Destrooper een speciaal koekjesblik uitbrengen dat het heden en verleden zou samenbrengen.

Ongeveer tot eind jaren tachtig werden de Lukken in een blikken doos verpakt en verzegeld met een papieren label. Je weet wel, zo’n blik dat je nog met een mes moest open snijden…! Voor de oudere generaties -zeker uit West-Vlaanderen- is dit blik een jeugdherinnering en zoete nostalgie. Om deze herinnering terug leven in te blazen werd er een limited edition van 125 originele blikken gemaakt, met de hand dichtgeplakt met een papieren label in het originele design. Voor de jongere generatie wilde Jules Destrooper een nieuwe herinnering creëren, geïnspireerd op het originele ontwerp. Deze blikken zouden dan in grotere oplage in de winkel worden verkocht. Een mooie design opdracht!

Ons doel was om een blik te creëren dat je ook echt en liefst met trots op tafel zou willen zetten. We kozen voor een minimalistisch design met het herkenbare wit en blauw van het merk, maar qua branding zeer subtiel. De Lukke werd letterlijk een icoon, embossed in het blik, wat ervoor zorgt dat het een echt koekenblik blijft, maar dan wel op een chique en stijlvolle manier.

Voor de nodige branding en shelf impact maakten we rondom het blik een sleeve met daarop de moderne interpretatie van het oude papieren label design. Communicatieboodschappen die vandaag relevant zijn werden toegevoegd, zoals o.a. de ‘natuurlijke ingrediënten’ en ‘gemaakt volgens het originele recept sinds 1890.’ Voor het papier van de sleeve kozen we een papier met een grove structuur in een licht getinte ‘vintage’ white kleur als een extra hint naar het originele blik.

Omdat de doos bij het openmaken het gevoel van een ambachtelijk gemaakt koekje moest behouden, kregen de koekjes een fijne boterpapieren wrapping met een subtiele print van het Lukke icoon. Op de binnenzijde van het deksel maakten we een permanente bedrukking met daarop de historie van het iconische koekje.

 

De blikken waren snel uitverkocht en eerlijk gezegd hebben we er zelf ook een flink aantal gekocht… Bij het uitdelen van de blikken vertelde een relatie dat ze het blik zelfs al een keer gekregen hadden als geschenk! De reacties op het blik waren en zijn nog steeds heel positief, het lijkt alsof we het juiste gevoel hebben weten los te maken met dit ontwerp!