Nicotoy, deel van de Simba Dickie groep, is één van Europa’s grootste fabrikanten van pluche speelgoed. Ze vroegen ons advies voor hun identity en packaging design. Na een grondige analyse ontwikkelden we een positionering die paste bij het merk, bij de ambitie van het bedrijf en de behoeften van de consument.
Als je een Nicotoy knuffel vastpakt, voel je meteen de kwaliteit van de pluche: je wilt de knuffel eigenlijk niet meer loslaten! Het oude logo leek meer op een speelgoed autootjes merk dan een pluche merk. Voor ons was het daarom belangrijk om ‘zachtheid’ in het logo te brengen. Daarnaast worden Nicotoy knuffels vooral op de wereldwijde massamarkt verkocht. We wilden daarom eerder een commercieel gevoel geven aan het logo in plaats van een ‘artistiek designer’ gevoel. Het icoon van het rode vliegtuigje werd behouden en opgefrist, omdat het in BtoB een belangrijke herkenbaarheid voor merk heeft opgebouwd.
In lijn met deze massamarkt-strategie, richt het merk zich op (groot)ouders die hun ‘kind vooral kind willen laten zijn’ in plaats van het onderwijzen en stimuleren van de ontwikkeling van het kind, direct vanaf de geboorte. Plezier maken met vrienden en samen de wereld ontdekken is waar het Nicotoy merk voor staat. Met innovatieve stoffen en super zachtheid heeft Nicotoy een grote familie pluche vriendjes gecreëerd, die klaarstaan om jouw baby mee te nemen op avontuur. Let’s explore life!
Naast de restyling van de identity hebben we ook de restyling van de winkelpresentatie van Nicotoy vormgegeven. Het belangrijkste was de kaart waar de knuffels aan worden gehangen. In het overvolle schap verdwijnen deze kaarten vaak in de massa. Het ontwerp voor Nicotoy is zo gemaakt dat de branding optimaal blijft, zelfs in een vol schap. We ontwikkelden een kleurenpalet dat het beste van elk knuffel design naar voren brengt. Het packaging concept omvat verder diverse labels en (counter) displays.