Culinaire arganolie inspireert chefs wereldwijd. Maar bij Arqan is het niet alleen de opmerkelijke smaak die primeert, ook de herkomst van de gouden olie is belangrijk. Daarom zetten ze zich in voor een biologische, duurzame en faire productie. Arqan benaderde ons met de vraag om hun verhaal te vertalen in een passende huisstijl voor de arganolie. Een verhaal van luxe, met een bescheiden oorsprong: de amberkleurige grond van Marrokko.
Elke druppel van de culinaire olie telt. Niet alleen omdat het een kostbaar goed is, maar ook omdat zelfs de kleinste toevoeging voor een smaakexplosie zorgt. De druppelvorm werd dan ook het uitgangspunt in de hele huisstijl. Een vorm die in verschillende communicatie-uitingen terugkomt, en waar we variatie in brachten voor een speelse extra.
De druppel vormt ook een opvallend accent in het verder sobere logo: een stijlvol en strak Bodoni-font met gestileerde q.
De amberkleurige fles is een rechtstreekse verwijzing naar de Marrokkaanse grond waar de arganbomen groeien, nabij Agadir.
Om de waarde van de inhoud te benadrukken kozen we voor een luxueuze koker én een linen doekje om het flesje te omhullen. Op het doekje staan teksten die inspireren in de keuken.
Op de koker kreeg elke Arqan-ambassadeur — chefs Frank Fol, Xavier Pellicer, Luc Kusters en Marcel Thiele — een eigen signatuur. Ten slotte creëerden we ook miniatuur leaflets met recepten om willekeurig aan de Arqan-flesjes toe te voegen.
Fotografie door Wim Demessenmaekers